De Noodcentrale aan zee

Maandag 6 maart 2017 was de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van De Noodcentrale op televisie. Dit seizoen komen ook de operatoren en calltakers van de noodcentrales 112 en 101 van West-Vlaanderen in beeld. Zij zijn deze zomer gefilmd om de bijzonderheden van noodoproepen aan de kust in de kijker te zetten. Bij zonnige dagen kan het aan de Belgische kust behoorlijk druk worden.

Net zoals in de eerste aflevering van De Noodcentrale gebeurt het dan wel eens dat een kind vermist geraakt. De ouders bellen het noodnummer 112 of 101. Maar wat gebeurt er dan?

Waar, wat, wie én wanneer

Allereerst zal de calltaker of operator proberen zoveel mogelijk informatie over het kind te verzamelen:

  • Waar is het gebeurd? Waar is het kind het laatst gezien? Was het kind in de buurt van het water of een golfbreker aan het spelen? Heeft hij/zij een zwembroek aan? Is er een kans dat hij/zij in het water is gegaan?
  • Wat is er gebeurd?
  • Hoe ziet het kind eruit? Welke haarkleur ? Welke kledij draagt het kind? Had het kind iets bij zich, iets groot en/of kleurrijks, zoals bijvoorbeeld een bal?
  • Hoe lang is het kind al vermist?

Dit doen ze om te bepalen of er een risico op verdrinking is, om de mensen die de Search And Rescue (SAR) doen (bv Helikopter) duidelijke herkenningspunten te kunnen geven als dit nodig is en om aan de hand van de stromingspatronen te kunnen bepalen waar een kind terechtgekomen zou kunnen zijn als het in het water was.

Redders als eerste aanspreekpunt in de zomer

Tijdens de zomer zijn de strandredders het eerste aanspreekpunt voor de noodcentrales:

  • In de groene periode (= juli en augustus, van 10u tot 19u) zijn de strandredders aanwezig. De operator zal tijdens deze periode steeds de hoofdredder ter plaatse contacteren. De redder maakt dan een inschatting en beslist op basis daarvan samen met de politie over de verdere procedure.
  • In de rode periode (= heel het jaar door met uitzondering van de groene periode) zijn de strandredders niet aanwezig. In deze periode is het de politie eens ter plaatse die de situatie inschat. Indien er genoeg aanwijzingen zijn dat de persoon zich in het water bevindt, kan het  ook de operator van de noodcentrale 112 zelf zijn die onmiddellijk de brandweer en de Kustwacht verwittigt om zoekacties op te starten.

Kustwacht/MRCC

Indien er een vermoeden is dat het kind in het water is terechtgekomen, zal de operator in de noodcentrale 112 de Kustwacht (het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum of MRCC) verwittigen. Zij zullen op hun beurt volgende middelen uitsturen: de scheepvaartpolitie (SPN), de Search And Rescue teams (SAR) en eventueel de helikopter. Tegelijkertijd roepen de operatoren in de noodcentrale ook de brandweer op om de communicatie tussen de verschillende actoren te kunnen verzekeren.  Samen doen zij er alles aan om het vermiste kind terug te vinden. In 2016 heeft de Kustwacht de procedure op zee 36 keer opgestart, waarvan 19 keer in de maanden juli en augustus.

Meer info

Filmpje : Hoe voorkom je dat je kind vermist raakt tijdens de vakantie?

“De Noodcentrale” op één

Sinds maandag is het tweede seizoen van De Noodcentrale gedurende acht weken te volgen om 20u40 op Eén. Naast noodoproepen in West-Vlaanderen komen ook de noodcentrales in Antwerpen en Luik in beeld.

Civiele Veiligheid is een onderdeel van de FOD Binnenlandse Zaken