Wat doen de noodoproepcentrales 112?

Je kan 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 naar de noodoproepcentrales bellen voor hulp.
De operatoren en calltakers staan altijd klaar om je te helpen als je in nood bent. Ze stellen je gerust, vertellen je wat je moet doen en ze verwittigen de nodige hulpdiensten.

 

Er is een NC112 en een Centrum voor Informatie en Communicatie (CIC 101) in elke provinciehoofdplaats en in Brussel. In Waals-Brabant is er geen Noodcentrale 112, maar worden de oproepen behandeld in het Noodcentrale 112 Henegouwen.

In totaal werken er 650 operatoren en calltakers van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken in de noodoproepcentrales. Aan hun zijde werken medische directeurs en verpleegkundige regulatoren in de NC112 en politieagenten in de CIC 101.
De operatoren en calltakers in de noodoproepcentrales behandelen jaarlijks meer dan zes miljoen oproepen.

De job van operator of calltaker is geen eenvoudige job. Zij zijn professionals die moeten kunnen omgaan met stressvolle omstandigheden, moeilijke incidenten moeten kunnen inschatten en communicatief vaardig moeten zijn. Na een basisopleiding van 3 à 4 maanden volgt nog een opleiding op de werkvloer die ook verschillende maanden duurt.

 

Het noodnummer 112 in België :

In België zijn er twee belangrijke noodnummers voor dringende hulp:

  • 112 voor ambulance en brandweer
  • 101 voor politie

Het noodnummer “112” is het enige noodnummer waarnaar je in heel Europa gratis kan bellen als je dringend hulp nodig hebt van de brandweer, een medisch team of de politie.

Als je in België naar het noodnummer 112 belt voor de politie, word je doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Hierdoor kan er kostbare tijd verloren gaan. We raden je daarom aan om voor dringende politiehulp rechtstreeks het noodnummer 101 te bellen.
De noodoproepen in België via het nummer 100 komen op dit ogenblik aan op dezelfde plaats als de noodoproepen naar het nummer 112: in de Noodcentrales 112 (NC112).

Meer info: www.112.be