Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen: Nieuw systeem kan noodsituaties beter opvangen!

Notrufzentrale 112
Organisation
Autoren-Name: 
Steven Vermeulen

 

Sinds 21 november 2023 is de Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen overgeschakeld op het bovenlokaal dispatchingsplatform.

De Noodcentrale 112 van Oost-Vlaanderen migreerde naar het bovenlokaal dispatchingsplatform. De Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen is de laatste provincie die migreert naar dit nieuwe platform.  Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden: “Dankzij de migratie naar het bovenlokaal dispatchingsplatform kan nu veel breder gewerkt worden dan louter provinciaal. Niet alleen verbetert de dienstverlening ten aanzien van de burgers, de operatoren uit verschillende provincies kunnen nu ook veel beter samenwerken. Dat is belangrijk, want achter elke noodoproep schuilt een burger in nood die snel en efficiënt moet worden geholpen.”

De bovenprovinciale werking impliceert niet dat noodoproepen van burgers in eender welke centrale terechtkomen. Een oproep naar 112 zal nog steeds eerst in de territoriaal bevoegde centrale worden afgehandeld. Als er in die centrale op dat moment geen operator vrij is, zal de oproep aangeboden worden aan een beschikbare operator van een andere centrale in hetzelfde taalgebied.

Een zo cruciale dispatchingcentrale van nieuwe technologie voorzien vraagt een zeer accurate voorbereiding.  Op technologisch vlak een huzarenstukje om alle technieken om te zetten en vooraf nauwkeurig voldoende testen uit te voeren. 

Ook de operatoren dienen voorbereid te worden om met de nieuwe middelen aan de slag te gaan. Hiertoe startten zij met een training op de nieuwe dispatchingsoftware.

De nieuwe mogelijkheden maken het mogelijk de hulpdiensten nog sneller te alarmeren wat uiteindelijk de hoofdbetrachting van de noodcentrales is. Verschillende toepassingen werden hiertoe verder ontwikkeld, zo kunnen bv. verschillende operatoren samenwerken aan eenzelfde grote interventie en wordt onderlinge communicatie tussen de operatoren mogelijk via een chatfunctie.

De technologierace stopt hier echter niet. De komende jaren zullen de softwareprogramma’s nog verder verbeterd worden en er zal blijvend ingezet worden op technologieën die de operatoren bij de uitvoering van hun opdrachten nog beter kunnen ondersteunen.

 

 

steven.vermeulen@ibz.be