Recordaantal oproepen naar 1722
Het nummer 1722 voor niet-dringende brandweerinterventies heeft op 18 januari 2018 van middernacht tot 16u in totaal 31.221 oproepen binnen gekregen naar aanleiding van de storm, met een piek tussen 9u en 13u. Het nummer 1722 moet ervoor zorgen dat de noodcentrales 112 niet overbelast geraken bij onweer en dat mensen die in levensgevaar zijn niet nodeloos moeten wachten.
De noodcentrales hebben een uitzonderlijk groot aantal oproepen binnen gekregen naar aanleiding van de storm. In vergelijking met de 6838 oproepen na het laatste noodweer, heeft het nummer 1722 maar liefst 4,5 meer oproepen gekregen.
We kunnen volgens Erwin Hertens, Directeur 112, dus wel spreken van een bijzondere situatie: “Onze operatoren kunnen een 30-tal oproepen per uur behandelen, dit betekent dat je als je op 5 uur tijd 30.000 oproepen moet behandelen, je 200 operatoren zou nodig hebben die simultaan oproepen afhandelen. De wachttijden bij 1722 liepen daardoor jammer genoeg dus wel op. Dit is uiteraard heel vervelend voor mensen die de brandweer nodig hadden, maar al wie de berekening maakt, begrijpt dat dit onmogelijk te vermijden was. Onze operatoren achter 1722 hebben dankzij hun ervaring vandaag ook enkele keren kunnen inschatten dat een situatie eigenlijk wel dringend was. Dit toont aan dat je ook niet eender wie achter deze telefoons kan zetten.”
Ook de hulpdiensten op het terrein, zoals de brandweer en de Civiele Bescherming zijn een hele dag druk bezig geweest om mensen te helpen, wegen vrij te maken, daken te bedekken... In de regio’s waar de storm het hardst heeft toegeslagen, liepen ook ondanks hun inspanningen en inzet de wachttijden op.
Bert Brugghemans, Brandweer Zone Antwerpen: “Bij dit soort noodweer waarbij de brandweer op zoveel plaatsen tegelijk moet zijn, gaan we eerst prioritiseren. De situaties waarbij mensen mogelijk gekwetst kunnen geraken krijgen voorrang. Verder clusteren we onze interventies om zo efficiënt mogelijk te werken en te vermijden dat we kriskras door ons grondgebied moeten rijden. Daarbij worden ook de stedelijke diensten ingezet. En we houden natuurlijk ook nog een zekere capaciteit vrij voor de echt dringende oproepen, zoals brand of een ongeval. Dit betekent dat er af en toe iemand wat langer moet wachten, maar dat we de belangrijkste interventies en het totaal van interventies wel sneller kunnen afhandelen.”
Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Jan Jambon: “Het is goed dat het nummer 1722, dat nog maar pas bestaat, nu goed en wel ingeburgerd is. De operatoren in de noodcentrales en hulpdiensten op het terrein hebben vandaag uitzonderlijk werk geleverd. Zo is er onder andere een kind met een epilepsieaanval gered en heeft de brandweer ervoor kunnen zorgen dat een schouwbrand niet uitgegroeid is tot een hevige brand, om maar twee voorbeelden te geven. Het nummer 1722 heeft wat ons betreft dus gewerkt.”