Hulpcentrum 112 Luik is verhuisd

Noodoproepcentrales
Organisatie
Het Hulpcentrum 112 van Luik is op 21 juni 2017 verhuisd van de kazerne van de brandweer naar een gebouw van Proximus in Luik. De verhuis zal een belangrijk voordeel opleveren bij het behandelen van noodoproepen.
Hulpcentrum 112 Luik

Luik zal nu ook met de modernere “Voice over IP” technologie werken, klaar voor de toekomst. Verder biedt de nieuwe locatie meer ruimte aan de operatoren, waardoor er minder achtergrondlawaai is in de noodcentrale en zij zich beter kunnen focussen op de afhandeling van een noodoproep. Tot slot is er ook een verhoogd comfort voor de operatoren, aangezien ze naar een moderner gebouw verhuisd zijn.

Het overschakelen naar de nieuwe telefooncentrale betekende een aanpassing aan de interface van het programma waarmee de operatoren werken. De verhuis is dus maandenlang logistiek en technisch voorbereid en ging gepaard met een opleiding van alle operatoren. Om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen en het nieuwe systeem voldoende te testen, hebben de operatoren de laatste maand al een klein gedeelte van de oproepen beantwoord vanaf de nieuwe locatie.

Samuel Stipulante, functionele chef van het Hulpcentrum 112 Luik : “Deze manier van werken maakte een vlotte overgang mogelijk. De operatoren hebben zo geleidelijk aan kunnen wennen aan de nieuwe werkwijze en de technische risico’s waren veel kleiner. Bij problemen, was het immers mogelijk om meteen naar de oude site terug te keren. “

Intussen worden alle noodoproepen in de provincie Luik behandeld vanuit de nieuwe locatie. Voor de beller zelf is de overgang onzichtbaar geweest maar het Hulpcentrum 112 heeft een grote upgrade gekregen.