Onze calltakers en operatoren in de spotlight
Erwin Hertens, Directeur 112: “Een sterk team van meer dan 300 operatoren vormt de ruggengraat van de tien 112/100-centra in België. Zij nemen jaarlijks 3 miljoen noodoproepen aan, sturen hulpdiensten ter plaatse, geven telefonische raadgevingen en proberen wat rust te brengen in de chaos van een noodsituatie. Ze zijn een onderbelichte beroepsgroep, werken in de schaduw van de blauwe zwaailichten, maar vormen een cruciaal onderdeel van de hulpverlening. Spijtig genoeg zijn meer dan een kwart van de oproepen naar de noodoproepcentrales geen echte noodoproepen, en worden onze operatoren vaak met verbale agressie geconfronteerd. Met ‘De Noodcentrale’ proberen we niet alleen onze calltakers uit de schaduw te trekken, maar hopen we ook dat mensen meer begrip krijgen voor dit moeilijke, maar heel belangrijke beroep.”
Aandacht voor privacy en anonimiteit
Alle afleveringen worden op voorhand bekeken en goedgekeurd door de Federale Overheidsdiensten Binnenlandse Zaken, Volksgezondheid, de Federale Politie en het Parket van Antwerpen. Om de privacy en anonimiteit van de burger te garanderen werden alle mogelijke manieren gebruikt om ervoor te zorgen dat de bellers door niemand herkend kunnen worden, zelfs niet door hun naaste omgeving. Zo werden alle persoonlijke gegevens (namen, locaties, tijdstippen, nummerplaten, merknamen) in de montage weggelaten, net als herkenbare stopwoorden en spraakpatronen. Alle oproepen werden bewerkt met forensische stemvervorming die niet te reconstrueren is. Een deel van de oproepen werd opnieuw ingelezen door een andere stem. Dit wordt ook aan de kijker duidelijk gemaakt aan het begin en einde van elke aflevering.
Sneak preview:
De noodcentrale, vanaf 1 maart op EénVanaf 1 maart krijg je een unieke blik achter schermen van de hulpdiensten in 'De noodcentrale'.
Posted by Eén on Thursday, February 11, 2016