Binnenlandse Zaken werft 60 calltakers aan voor oproepcentrales van hulpdiensten

Emergency centres 112
Press contact: 
Els Cleemput

De Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken werft binnenkort 60 nieuwe calltakers of operatoren aan voor de oproepcentrales van de hulpdiensten. In deze oproepcentrales lopen alle telefoons binnen van mensen die dringende medische hulp, politie of brandweer nodig hebben.
Binnenlandse Zaken wil het huidige kader van calltakers zo snel mogelijk aanvullen en zal ook een reserve aanleggen.
Kandidaat-calltakers moeten onder andere het hoofd koel kunnen houden in moeilijke situaties en moeten vertrouwd zijn met kaartlezen op een computerscherm.

In de oproepcentrales 101 van de geïntegreerde politie werken nu 239 calltakers van Binnenlandse Zaken naast dispatchers van de politie. De calltakers van Binnenlandse Zaken worden “neutrale calltakers” genoemd omdat zij geen personeelleden zijn van één van de drie hulpdiensten.
Met de nieuwe aanwervingen zal Binnenlandse Zaken het kader van de neutrale calltakers onmiddellijk aanvullen met 23 indiensttredingen om tot de vastgelegde 262 komen.

Met de overige geschikte kandidaten zal een reserve aangelegd worden voor de oproepcentrales 101 en 100/112. In de oproepcentrales 100/112 komen de kandidaten terecht in de groep van operatoren die instaat voor de behandeling van brandweer-en medische oproepen.

Dankzij die reserve zullen plaatsen van mensen die met pensioen gaan bijvoorbeeld, meteen kunnen worden ingevuld. Daarnaast zullen goede kandidaten klaar staan om nieuwe jobs aan te pakken wanneer de samenvoeging van de oproepcentrales 100 en 101 in ons land wordt voortgezet.

Voldoening
Directeur-generaal Jérôme Glorie van de algemene directie Civiele Veiligheid van Binnenlandse Zaken: “De meeste van onze mensen willen in de eerste plaats calltaker worden omdat ze mensen in nood willen helpen. Als calltaker moet je kalm blijven en snel de juiste vragen stellen zodat je de juiste informatie krijgt die je kan doorgeven voor de hulpdiensten op het terrein. Die informatie zorgt ervoor dat slachtoffers van verkeersongevallen, brand, misdaden enz. snel en met de best mogelijke middelen geholpen worden.”
Uit een stressenquête van de politie in 2006 is gebleken dat calltakers emotioneel vrij zwaar belast worden tijdens hun job.  Philippe Houman, calltaker in Namen: “Elke mens die je aan de lijn krijgt, heeft hulp nodig en we moeten inderdaad zeer geconcentreerd luisteren. De juiste vragen stellen om goede informatie te krijgen; maar dat leren we tijdens een zeer grondige opleiding.”
“En de stress die we ervaren tijdens de oproepen verdwijnt, wat mij betreft, op het ogenblik dat we horen van brandweer, ambulancepersoneel of politie dat de mensen gered en geholpen zijn. Die momenten geven een enorme voldoening.”

De calltakers werken tegenwoordig met speciale computerprogramma’s en moeten bijvoorbeeld zonder problemen een wegenkaart op een computerscherm kunnen lezen.
Behalve een oproep om kandidaten naar het brede publiek zal Binnenlandse Zaken via een aparte procedure ook bij landsverdediging naar geschikte kandidaten zoeken voor de job van calltaker.
Het einddoel van overheid is dat in elke provincie de 100-101- 112-centrales samengesmolten worden en dat alle oproepen voor brandweer, politie of dringende medische hulp door neutrale calltakers aangenomen worden.

Meer info : www.ibz.be

Els.Cleemput@ibz.fgov.be