Hulpcentrum 112/100 Henegouwen gemoderniseerd

Centrale d'urgence 112
Migration
Maandagnamiddag 25 april 2016 is het Hulpcentrum 112/100 Henegouwen gemoderniseerd. De operatoren nemen hun noodoproepen vanaf nu aan via twee nationale telefooncentrales van AEG in datacenters van Proximus in Evere en Mechelen in plaats van een lokale telefooncentrale.
Hulpcentrum 112/100 Henegouwen

Om dit mogelijk te maken zijn onder andere nieuwe glasvezelverbindingen gelegd. De operatoren werken nu ook met nieuwe, grotere (23 inch) schermen en met een gebruiksvriendelijkere schermlay-out.

De overschakeling naar nieuwe telefooncentrales gebeurt enkel in de Hulpcentra 112/100 die met AEG/CityGIS-dispatchtechnologie werken. Vorig jaar zijn de Hulpcentra 112/100 van Luxemburg, Limburg en Antwerpen ook al overgeschakeld naar deze telefooncentrales en de overschakeling is de komende maanden ook gepland voor het Hulpcentrum 112/100 Luik, dat binnen enkele maanden naar een nieuwe, ruimere locatie verhuist.

Het moderniseren van de provinciale Hulpcentra 112/100 is een eerste stap in een actieplan van de FOD Binnenlandse Zaken om te evolueren naar één gemeenschappelijke databank voor de Hulpcentra 112/100. Dit netwerk zal op termijn toelaten om nog efficiënter informatie te delen en op drukke momenten oproepen te laten behandelen in Hulpcentra 112/100 van naburige provincies.

De overgang naar de nieuwe telefooncentrales is maandenlang voorbereid door de medewerkers van de Hulpcentra 112/100 en de Directie 112 van de FOD Binnenlandse Zaken, de Dienst Dringende Geneeskundige Hulpverlening van de FOD Volksgezondheid en het personeel van de technologieleveranciers AEG, CityGIS en Proximus.