Android telefoons of smartphones met de app “112 BE” worden nu automatisch gelokaliseerd door de noodcentrales

Emergency centres 112
Information campaign
Press contact: 
Eva Burm

 

Als je een Android telefoon hebt met een Belgische SIM-kaart, kunnen de noodcentrales 112 en 101 je exact lokaliseren via AML of Advanced Mobile Location, een lokalisatietechnologie die gebruik maakt van de lokalisatiemogelijkheden van je toestel om tijdens een noodgeval automatisch door te geven aan de noodcentrales waar je je bevindt. De FOD Binnenlandse Zaken en EENA (European Emergency Number Association) dringen al sinds 2015 aan bij de smartphone fabrikanten en providers om AML in te voeren. Voorlopig voorziet enkel Android de functionaliteit.

Erwin Hertens, directeur 112: “Traditioneel konden de noodcentrales je enkel automatisch lokaliseren als je met een vaste lijn belde. In 2016 was het aandeel oproepen vanaf een vaste lijn echter minder dan de helft van de noodoproepen. Als je belt met een Android toestel en/of onze nieuwe app 112 BE, kan de noodcentrale nu ook je smartphone-oproep automatisch lokaliseren waardoor de hulpdiensten sneller gealarmeerd kunnen worden. Omdat de locatiebepaling zo essentieel is om de hulpdiensten te kunnen alarmeren, blijft het wel belangrijk om het adres ook mondeling mee te delen of te bevestigen aan de operator.

Als je een iPhone hebt, moet je de app 112 BE downloaden om je locatie automatisch door te geven. De app is beschikbaar voor iPhone en Android gebruikers en heeft als bijkomend voordeel tegenover AML dat ze tijdens het gesprek elke 30 seconden een update kan sturen van je locatie. Andere voordelen van de app 112 BE zijn onder andere dat je nog extra informatie zichtbaar kan maken die je hebt ingevuld bij de registratie en dat er in uitzonderlijke gevallen, wanneer het door omstandigheden niet mogelijk is om te spreken, een chatfunctionaliteit door de operator geactiveerd kan worden.

AML en de app 112 BE zijn tot 4.000 keer preciezer dan de traditionele locatiebepaling via gsm-toestellen. De traditionele locatiebepaling toont de alarmcentrales een indicatie van de reikwijdte van de gsm-mast maar in landelijke gebieden kan dat een gebied van verschillende vierkante kilometers zijn. Dit is een te groot gebied om je locatie exact te bepalen. Als je geen exact adres kan meedelen moeten de operatoren vragen blijven stellen over herkenningspunten in de buurt (zoals een parkeerplaats, monument,…) tot ze je locatie kennen en de hulpdiensten kunnen alarmeren. Met AML en de app kan kostbare tijd gewonnen worden.


Voorbeeld van het lokaliseren van een oproep vóór en na in een stedelijk gebied.

Sinds de lancering van de app 112 BE en de invoering van de AML functionaliteit eind juni, is de automatische lokalisatie al meermaals van pas gekomen. Een groep wandelaars in de provincie Luik had maandag 3 juli bijvoorbeeld dringend hulp nodig omdat er een kind was gevallen en een beenbreuk had. Toen de wandelaars uit het bos kwamen en geen adres konden meedelen, konden ze gemakkelijk gelokaliseerd worden en konden de hulpdiensten naar de dichtstbijzijnde weg gestuurd worden.

De locatiegegevens via AML worden pas gestuurd naar de noodcentrales wanneer je naar de noodnummers 112 of 101 belt. Deze locatiegegevens zijn enkel bedoeld om het incident sneller te lokaliseren en worden niet bijgehouden door je provider of door de nooddiensten.

eva.burm@ibz.fgov.be